márti gyógypedagógus

márti gyógypedagógus

Visszatérés

Az óvodai nevelés az életem

2018. június 25. - Ujszásziné Soós Márti

12747_10201366732320381_1237364560_n.jpg

Visszatérve régi munkahelyemre, ismét belevethettem magam a gyógypedagógiai óvodai nevelésbe. Előző tapasztalataimra való tekintettel az igazgatónőm megbízott a Maci csoport (9 gyermek) vezetésével. Munkámat egy gyógypedagógiai asszisztens és egy dajka segítette. Velük kellett olyan kapcsolatot kialakítanom, hogy nevelőmunkánk következetes, és eredményes legyen. Óvónői tapasztalataim alapján egy olyan napirendet alakítottam ki, ami összhangba hozható az adaptált tantervvel. 

Add a kezed! adaptált tanterv foglalkozásai

- Anyanyelv és kommunikáció (heti 5)
- Mozgásfejlesztés (heti 5)
- Vizuomotoros készségfejlesztés (heti 3)
- Játékra nevelés (heti 2)
- Ének-zene (heti 1)
- Egyéni fejlesztés ( heti 4)

A csoportban több gyermeknél állapított meg a tanulási képességet vizsgáló szakértői bizottság kevert specifikus fejlődési zavart, súlyos magatartás zavart, volt, akinél középsúlyos értelmi fogyatékosságot, és volt egy kisfiú, akit gyermekkori autizmussal diagnosztizáltak. Ezek a gyerekek nehezen integrálhatóak. Néhány gyermek többségi óvodából került hozzánk. Próbálkozások történtek az integrálásukkal, de eredménytelenül. A többségi óvodai csoportokban legtöbbször nagy a gyermeklétszám, és csak elvétve alkalmaznak asszisztenst. Egy egy magatartászavaros, vagy sérült gyermek általában leköt egy felnőttet. Az óvónők így nem tudják napi munkájukat teljes odaadással végezni, mivel a "problémás" gyermek elvonja figyelmüket, és gyakran a többi gyermek testi épségét kell megóvni az agresszív gyermek miatt. A mi kis létszámú csoportunkban a személyi feltételek is adva voltak az ilyen jellegű problémák kiküszöbölésére.

Kolléganőimmel közöltem, hogy ebben a csoportban is bevezetem a logopédiai ritmikát zenés lazítással (szakmai tartalmáról később, másik bejegyzésben írok). Ők úgy néztek rám, mint aki a Holdról jött. Az igencsak izgő-mozgó csoportról el sem tudták képzelni, hogy egyáltalán kört alakítsunk, nem pedig azt, hogy fekve zenehallgatással lazítsanak. 

Ragaszkodtam ahhoz is, hogy a csoportszobában legyen egy nagy tükör. Egy üveggyártó cég felajánlásával ez a tervem is megvalósult. Így annak sem volt akadálya, hogy tükör előtti artikulációs gyakorlatokat végezzünk a beszéd beindítása, a kommunikáció, a testséma fejlesztése céljából. 

Készítettünk évszaktablót, időjárástablót is a mindennapos beszélgetésekhez. Az időbeni tájékozódáshoz az aktuális évszakhoz illő képekkel valósítottuk meg a napok gyakorlását. (pl. Hét darab virág, abból kettő más színű a hét vége miatt, és az aktuális virágra rárepül egy pillangó. Ezt naponta beállítottuk.) 

Beszélgető kört minden nap tartottunk. Ilyenkor állítottuk be az évszak, időjárás tablókat, és az aktuális napot. Majd körbe ültünk, és akinél volt a rongylabda, az elmesélhette, amit szeretne. 

A délelőtti foglalkozásaink így alakultak:

- Gyülekezési idő (szabadon választott játéktevékenység (aki igényelte, annál irányított játék), rajzolás, gyurmázás.
- Beszélgető kör 
- Logopédiai ritmika, vagy tükör előtti artikulációs gyakorlatok, zeneterápia (A zeneterápiát egy óraadó zeneterapeuta végezte)
- Mindennapos testnevelés, mozgásfejlesztés (ez már a tanmenet alapján)
- Tízóraizás
- Foglalkozások a tanmenet alapján
- Egyéni fejlesztés a szabadon választott játéktevékenység idejével párhuzamosan
- Ebédeltetés

fenykep0758.jpg

Kolléganőimmel nagyon jól összedolgoztunk. Szerencsére mindhárman kreatívak voltunk, így naponta barkácsoltak a gyerekek valamit, ami a heti, és napi témához kapcsolódott. Mindig megbeszéltük a következő nap foglalkozásainak anyagát, ezekhez előkészítették az eszközöket. A speciális fejlesztésekben mindig számíthattam rájuk. A gyerekek nem unatkoztak, mindig volt tennivalójuk. Szerették is a kötött tevékenységeket. A következetesség terén is egy véleményen voltunk. Ha egyikünk nem engedett meg valamit egy gyereknek, akkor mi sem engedtük meg. Így a gyerekek rövid idő után belátták, hogy mindhárman egyenértékűek vagyunk, mindnyájunk szava, véleménye fontos.

A rendszeres foglalkoztatás, fejlesztés néhány hét után eredményeket hozott. A gyerekek megszokták a napirendet, alkalmazkodtak hozzánk felnőttekhez, és a tevékenységekhez. Egyre kiegyensúlyozottabbak lettek, kevesebb lett az agresszív konfliktus közöttük. A napi rendszerességgel végzett manuális tevékenység által fejlődött finommotorikájuk, kézügyességük, képzeletük. Sokat vágtak ollóval, ragasztottak, festettek, gyurmáztak, és kedvelték ezeket a feladatokat.

A gyógypedagógiai óvodai nevelésben nélkülözhetetlenek a speciális fejlesztések beiktatása. Ezt több éves munkámmal tudom igazolni. A speciális fejlesztések részletezését a következő bejegyzésemben olvashatjátok.

Következő bejegyzés:

http://martigyogypedagogus.blog.hu/2018/07/11/specialis_fejlesztesek

A bejegyzés trackback címe:

https://martigyogypedagogus.blog.hu/api/trackback/id/tr8514039030

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása