márti gyógypedagógus

márti gyógypedagógus

Speciális fejlesztések 3.

Logopédiai ritmika

2018. augusztus 25. - Ujszásziné Soós Márti

fenykep3290.jpg

Pihenés- Zenés lazítás

Előző bejegyzéseimben már említettem, hogy a gyógypedagógiai óvodai csoportba járó gyerekeknek sok speciális fejlesztésre van szükségük. A bemutatott két fejlesztési módszer után megismertetlek benneteket a logopédiai ritmikával.

Célja:  a beszédhez szükséges helyes légzés, a test feszítésének, lazításának elsajátítása, utánzókészség                       fejlesztése játékos formában

Folyamata:

- Pihenés - zenés lazítás (hanyatt fekvés, csukott szem, kezek a hason, vagy a szíven, egyenletes légzés, lazítás nyugtató zenére) Szöveg is kísérheti, ébredéskor nagy nyújtózás.

- Légző gyakorlatok (lufifújás, szélforgó fújás, maci horkolás (sz-sz-sz), rakéta játék,

- Feszítés - lazítás (rongybaba - fababa, súlyemelés eljátszása, nap felkel, varázsló játék (kővé válás)

- Utánzások (pl virágültetés, reggeli teendők eljátszása, visszhang játék, tárgyak, nevek eltapsolása szótagolva)

- Mozgásos játék - Vers vagy dal feldolgozása mozgással (pl. A part alatt című dal éneklése mozgással)

- Pihenés - zenés lazítás (a test lenyugszik)

Hogy a logopédiai ritmika folyamata így megvalósuljon, nagyon sok gyakorlásra, új dolgok elsajátítására volt szükség. Egy nyugalmat árasztó zene kellett, amiben nincs ének. Így találtam rá az agykontrollban a Kristálycsendre. Ahhoz, hogy a gyerekek zenére, csukott szemmel képesek legyenek nyugodtan feküdni, pihenni, több hetes szoktatást, gyakorlást igényelt. Egyik gyerek képtelen volt becsukni a szemét, az autista nem akart lefeküdni, a hiperaktívak forgolódtak, járt kezük-lábuk, beszéltek. Mi melléjük ültünk, guggoltunk, és simogattuk lábukat, karjukat, arcukat. Ettől egy idő után megnyugodtak, becsukták a szemüket, még az autista is lefeküdt (igaz nyitott szemmel, és közben babrált a kezével). Néhány alkalom elteltével, (örömömre)  amikor bekapcsoltam a CD-lejátszót, és meghallották a zenét, már minden gyerek feküdt le a szőnyegre, babaágyra, és igyekeztek nyugodt pózban lazulni. Ilyenkor már mondogattam, hogy képzeljék el, hogy egy szép virágos réten, vagy egy patak partján pihennek. A jobb képességű gyerekek néhányan el is mesélték, hogy hol képzelték el magukat, és mit láttak, hallottak.

p5260021.JPG

Szélforgó fújása

A légző gyakorlatoknál gondot okozott, hogy többen nem voltak képesek fújni. Szélforgókat készítettünk, és ezek fújása is a feladatok részét képezte. Amelyik gyerek gyengén fújt, annál mi mozgattuk a forgót olyan irányba, hogy megmozduljon, így már is sikerélményben volt része. A lufi felfújását már később alkalmaztuk, mivel ez összetettebb feladat. (a levegőt be kell szorítani a lufiba, és erőteljes fújást kell alkalmazni) A Maci horkolás utánzásánál a kiáramló levegőre, és a SZ hang képzésére kellett ügyelniük.  Kedvenc játékuk volt a "Rakéta játék". Ebbe minden gyerek szívesen bekapcsolódott, hisz mozoghattak, hangot adhattak, és a végén kiálthattak. Ebben nagy hangsúlyt kapott az utánzó készség, a figyelem fejlesztése.

Másik nehéz feladat a feszítés-lazítás elkülönítése volt. A "rongybaba-fababa" játéknál körbe futnak, és mondom, hogy rongybaba, akkor kezük, lábuk, fejük lazán mozog, mint a rongybabának. Ezt először be kellett mutatni egy igazi rongybabával, hogy megértsék, mit is kérek tőlük. Fababánál mereven, mozdulatlanul, oldalsó középtartással meg kellett állniuk. Sok gyakorlás után ezt a játékot is elsajátították, és nagyon élvezték. Képzeletünket fejlesztettük a súlyemelés eljátszásával. Minden mozzanatot magyarázattal kísértem. Édesek voltak a gyerekek, mert a képzeletbeli súly kinyomásánál jól elvörösödtek az erőkifejtéstől. A Nap felkelését mozgással utánoztuk. Egyik oldalról lentről indult a kar, majd középen fej felett az ujjakat mozgatva, és a másik oldalon kar leengedve. A varázsló játék is a kedvencük volt. Leguggoltak, eltakarták a szemüket. Én mögöttük jártam, és varázsigét mondtam, majd megérintettem a gyerekek hátát. Ekkor egyenként felálltak, és kő szoborrá váltak. (felvettek egy testtartást, és mozdulatlanul kellett maradniuk) A mozdulatlanság nehéz volt számukra, de próbálkoztak.

p5260028.JPG

Utánzó játék - fogmosás utáni öblögetés

Az utánzásos játékok inkább pantomim játékok voltak. Megbeszéltünk egy témát (pl. reggeli teendők, virágültetés), és mozgással eljátszottuk. Természetesen én szöveggel kísértem. A visszhang játék a szavak, mondatok visszamondását fejlesztett. Elképzeltük, hogy fenn vagyunk egy nagy hegy tetején. Én egy másik hegyen. én mondtam a szavakat, később rövid mondatokat, és ők visszakiáltották. Ez is kedves játékuk volt. Ez után körben álltunk. Minden gyerek bemutatkozott, és szótagolva eltapsolta a nevét, majd mind közösen is. Utána  gyümölcsök, zöldségek, vagy ételek neveit tapsoltuk el szótagolva. Ebben nagyon ügyesek voltak a gyerekek. 

A mozgásos játékok az ének-zenei foglalkozásokon is kedvencek közé tartoztak, így nem volt nehéz dolgunk vele. Az "A part alatt" kezdetű dal alkalmas erre, mivel több versszakos, és végig mozgással lehet kísérni. 

A logopédiai ritmikát pihenéssel, zenés lazítással fejeztük be. Nagyon fontos, hogy amikor befejeződik a zene, akkor lassan keljenek fel, és állva nyújtózzanak jó nagyot. 
A logopédiai ritmika beépült az óvodai csoport heti rendjébe. A rendszeres fejlesztéssel még nagyobb lépést tettünk a gyermekek beszédfejlesztése, beszédfejlődése érdekében.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://martigyogypedagogus.blog.hu/api/trackback/id/tr6614165443

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása