márti gyógypedagógus

márti gyógypedagógus

Speciális fejlesztések 4.

Ujjtorna, és a "Varázs utca"

2018. szeptember 23. - Ujszásziné Soós Márti

p5260048.JPG

Ujjtorna "Kifordítom, befordítom"

 Ujjtorna

Célja az ujjak bemelegítése, lazítása, erősítése, kézfej és az ujjak izmainak edzése, az ujjmozgások összerendezése, felkészítése a helyes ceruzafogásra, az írásra.

Mozgástípusok

1. Nyitogató

Gyermekek ökölbe szorított kezének ujjait nyitogatják ki egyenként vers kísérésével. Pl.

" Ez a malac piacra megy,
  Ez itthon marad,
  Ez kap finom pecsenyét,
  Ez semmit se kap,
  Ez a kicsi visít nagyot,
  Uí-uí éhes vagyok (ezt a sort taps kíséri)

2. Mutogató

A gyerekek mondókamondás közben kezükkel, ujjaikkal mozdulatokat végeznek. Pl.

"Ujjaimat nyitogatom, közben vígan mondogatom: (felemelt tenyérrel ujjait szétnyitogatja)
 Kifordítom, befordítom, fölfordítom, lefordítom (összekulcsolt tenyér fordítása a szövegnek megfelelően)
 Zongorázok, furulyázok (zongorázás, furulyázás utánzása ujjmozgással)
 Erősebb lett a kezem (kézfej tenyérbe fogása felváltva erősen)
 A tornát befejezem! (kézfej laza lerázása, lazítása)"

3. Mozgató

A gyerekek különböző mozdulatokat végeznek, miközben nagy szerepet kap a figyelem, gyorsaság, és ügyesség. Pl. 

Pirospacsi

Szemben ülünk a gyermekkel. Egyikünk tenyere felfelé néz, a másikunk tenyere lefelé, a másik tenyerén fekszik. Az alsó tenyér egy váratlan gyors mozdulattal megpróbálja tenyerével meglegyinteni a felső kézfejét. Ha a felső nem rántotta el, és sikeres volt a "rácsapás", akkor a két kéz pozíciót cserél.

maxresdefault.jpg

"Pirospacsi"

4. Kézműves tevékenységek

A mindennapos kézműves tevékenységek a legjobb, legintenzívebb finommotorika fejlesztők. A gyerekek elé érdemes kikészíteni minden olyan alapanyagot, eszközt, amivel babrálhatnak, alkothatnak. Fejlesztő hatásúak a gyurma, papír (tépés, nyírás, ragasztás, sodrás stb.), apró termések, kréta, nyomda, apró kirakó játékok, és még sokáig sorolhatnám. 
Az előző bejegyzésekben már említettem, hogy csoportunkban naponta végeztünk kreatív, kézműves tevékenységet. Mindig a tanmenetben tervezett témákhoz kapcsoltuk azokat. Az ujjtorna, és a kreatív tevékenységek intenzív alkalmazásával a tanév végére gyermekeink finommotorikájának nagy fokú fejlődése volt tapasztalható.

Javaslom Szabó Borbála: Mozdulj rá! című gyűjteményét, amelyből a manuális tevékenység előtt verses ujjgyakorlatokat végeztünk. 

 

Varázs utca

Egy szakmai munkaközösségi napunkon elhívtuk Rózsáné Czigány Enikőt, a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai
Tanárképző Főiskola akkori tanárát, és ő ismertette meg velünk a "Varázs utcát". Nagyon érdekes volt számomra, és elhatároztam, hogy bevezetem a gyógypedagógiai ovis csoportomban. 

Célja a nagymozgások fejlesztése, automatizálása, összerendezett mozgás kialakítása, beszéd megindítása. A gyakorlatokat csak sorrendben szabad végezni. Amíg valamelyik szint nem megy, addig a gyermek nem léphet a következő szintre.

12305511_1117668154934138_1781878915_n.jpg

Lúdtalp torna

 Gyakorlatok sorrendben 

- Gurulás (két sávot építünk a gyerek magasságának megfelelően, ami között kell gurulni balról jobbra)
  Ehhez általában papírtéglákat használtunk.  Ha a gyermek még nem tudott gurulni, akkor a mozdulat elősegítésével végeztük vele a gyakorlatot, míg el nem indult önállóan. (Egyikünk a fej, és a kar tartásánál, másikunk a láb helyes tartásánál segédkezett. Nem volt könnyű feladat!)

- Kúszás (az "utca" szélessége 80 cm - 1 m) Kéz és láb ellentétes mozgása, térd behajlítása. (Szintén segítettünk a váltott láb és kézmozgás begyakoroltatásában.)

- Mászás - kéz ás láb ellentétes mozgása

- Ülés - testséma fejlesztés (fenék, talp, hát)

- Állás - (séta, páros, és fél lábon szökdelés, indián szökdelés, előre - hátra irány)

- Gyakorlatok eszközökkel (pl. pók, és rákjárás babzsákkal a hason, mászás négykézláb, babzsák a fejen, gerincen, korcsolyázás - babzsák a talpak alatt,)

- Mozgásos szabályjátékok, járás csukott szemmel

- Lúdtalp torna

- Geometriai alakzatok végigjárása (kör, háromszög, négyzet, hullámvonal)

A tapasztalataim azt mutatták, hogy a gyerekek nehezen jutottak el egyik szintről a másikra. Az nagyobb probléma volt, ha egy szint a gyermek fejlődése során kimaradt, és ezt az oviban utólag kellett neki elsajátítania. Pozitív hatása az volt, hogy a több hónapos gyakorlás után a nem, vagy alig beszélő gyermekek beszéde megindult, nagyobb ütemben fejlődött. És természetesen nagymozgásuk is sokat fejlődött.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://martigyogypedagogus.blog.hu/api/trackback/id/tr1514251297

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása